Historia y Arqueologia Marítima

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LOS PECIOS DE BERISSO INDICE INF. HISTORICA

EL COMBATE DEL BERGANTIN "GENERAL BRANDSEN"

Extracto del trabajo del prof. Julio Luqi Lagleyze.

George C. De Kay

Cuadro del combate

Bergantin similar al Gral.Brandsen

El Bergantín Corsario "General Brandsen"

Al año siguiente de la acción de Monte Santiago se produjo otra con el bergantín corsario aludido. Esta nave había sido el mercante norteamericano "Slyph", de 224 toneladas de porte, que fue adquirido por Vicente Casares y compañía en junio de 1827 al capitán Tomas Farrin en la suma de 87.000 pesos; invirtiéndose en su alistamiento como corsario la suma de 35.000 pesos más

Se inscribió con matricula nacional el 07 de junio de 1827 y fue alistado con armamentos provistos por el parque de artillería y el Arsenal Naval de Barracas, con cañones largos de a 12; dos carronadas de igual calibre y cuatro gonadas de a 8.

Obtuvo la patente de corso Nº 148. Fue puesto al mando del sargento mayor de marina de origen norteamericano Jorge de Kay, la secundía del Tte. Guillermo Stabb, y la plana mayor compuesta por seis oficiales, los tenientes Guillermo Ohrn; Juan Gray, y Guillermo Fosey; el jefe de la tropa teniente James Paterson; el teniente contador Enrique Willet y el Cirujano Juan Corbett. Tenía además una tripulación de 100 hombres Zarpó de Buenos aires el 23 de junio de 1827 y desde la Ensenada pasó a la Colonia y de allí al litoral Brasileño para iniciar sus operaciones.

Realizó una larga campaña corsaria contra el comercio marítimo brasileño y haciendo varias presas de naves imperiales. Luego de la cual, el "General Brandsen" entró al estuario del río de la Plata el 17 de junio de 1828, siendo de inmediato perseguido por naves brasileñas, de entre los cuales el "Níger" (que había sido una nave argentina y ahora capturada y en poder del Imperio) y una goleta lo cañonearon incesantemente, mientras el resto lo cercaba, para evitar que evadiera el círculo de hierro y fuego en que estaba encerrado.

El bravo comandante De Kay dio combate sin amilanarse tratando de buscar amparo de la batería de artillería costera de la Ensenada, lo que no pudo verificarse porque los impedía la falta de agua que lo hizo varar frente a la zona denominada "Palo blanco", según lo registró el diario del Capitán de Puerto de Buenos Aires Lynch, en fecha 17 de junio de 1828.

Viéndolo perdido el capitán De Kay decidió desfondar su propia nave de un cañonazo apuntando a la quilla, mientras una batería volante argentina desde la costa atacaba al "Níger" que perdía la mitad de su tripulación en la lucha. Hundiéndose e inmovilizado, continuó de Kay combatiendo hasta agotar la munición, sin capacidad de respuesta mandó abandonar el buque, yendo a reforzar con sus tropas a la batería terrestre, mientras otros 25 hombres se mantenían a bordo cayendo 14 de ellos prisioneros de los brasileños, cuando estos abordaron el buque. Por la noche los brasileños intentaron rescatar el buque, botando al mar todo lo que contenía , pero no lograron levarlo, pues el balazo en el fondo se los impidió, por ello decidieron incendiarlo. Finalmente el 17 de junio de 1828 el comandante de la batería terrestre de Ensenada denominada "Bravo General Brown" informó que el buque había volado al estallar los restos de pólvora de su santabárbara.

Datos sobre De Kay (extraído de MARHST-List en su original en inglés)

De Kay comandó una nave de guerra Estadounidense, la fragata "Macedonian" en 1847, llevando comida para la hambruna de Irlanda. Se lo menciona en varios informes como el "caballero De Kay", y que se "distinguió en la marina Argentina"

                                          From 'The Illustrated London News',  July 24th, 1847.

The American frigate Macedonian dropped anchor in Cove harbour on the 16th of July, laden with 1800 tonnes of breadstuffs, the gift of the United States to the poor of Ireland.  This superb war vessel has a crew of 600 teetotallers, and on the approach of Father Matthew, in the Mayor's barge, Commodore De Kay manned the yards and the gallant Yankees gave three thundering cheers for the modern apostle.
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                                        From 'The Illustrated London News', August 7th, 1847.

This noble vessel arrived in the Cove on the 16th of July, after a fair voyage of 27 days, and anchored at Haulbowline.The Macedonian is a very large and beautiful frigate, carrying 44 guns, when in commission, and upwards of 1700 tonnes.  Commodore De Kay, Argentine navy, commands her.
The cargo, which consisted of corn meal, Indian meal, rice, beans, and quantities of clothing, has been generously contributed by the Middle States and Relief Committee of the inhabitants of Boston - the contributions of the city of New York alone amounting to the immense number of 1018 barrels of corn meal.  The value of the cargo is estimated at from $60,000 to $80,000, half to be discharged at Haulbowline, and the remainder between Belfast and Glasgow.  It was through the interest and solicitation of Commodore De Kay that Congress granted the use of the Macedonian for her present mission of peace and charity; the gallant and philanthropic gentleman bearing all the expense of victualling, manning and loading, amounting to something over £3000.  An American journal, dated June 13th, 1847 says: - "The brave and noble De Kay, with a liberality which entitles him to the gratitude of Ireland, and the admiration of the world, has carried out this magnificent undertaking at his own expense; and the cargo, commenced by the Corporation of New York, has been completed by the patriotic sense and good feeling of the citizens of Boston".The Macedonian is a fine specimen of the naval architecture of the United States: she worked beautifully during the voyage, although six feet deeper than if she had had in her armament.  The white
flag of the Jamestown, with a wreath of shamrock, and a rose and thistle in the centre, floated from the mainmast of the Macedonian, while the star spangled banner waved from her mizzen.Nothing can exceed the gratitude of the citizens of Cork to the American people, for their practical and generous sympathy.
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 Ver más información en: James Tertius de Kay; Chronicles of the Frigate Macedonian 1809-1922; NY: W W Norton 1995

Capt. Robert Bennet Forbes, of Boston, wrote in his Personal Reminiscences: "During the famine in Ireland, 1846-1847 New England came forward most generously. At the suggestion of my brother, who was instigated by a similar movement in New York, I headed a petition to Congress . . . asking for the loan of a vessel-of-war. This was . . . during the war with Mexico. My friend, Robert C. Winthrop, took active measures, and was the means of getting passed a joint resolution of the two houses granting the use of the Macedonian to Captain George C. DeKay, of New Jersey, and of the Jamestown to myself for the purpose of conveying supplies to the famine-stricken Irish.. . . Taking as volunteers Captain F. W. Macondray, who had served so long in the Linton, as chief mate, and Captain James Dumaresq Farwell as second, with other trusty men of less note, we sailed from the Navy Yard, Charlestown, on the 28th of March . . . and anchored off Cork . . . just fifteen days and three hours from Boston, which, considering that the ship was very deep, the crew rather light, and the season very unpropitious for going to Europe, was a very remarkable passage. . . . On the 22d of April we sailed for home and arrived the 16th of May . . . . On arrival . . .  I entertained the executive committee on board the ship, made my report, and handed the ship over to Commodore Parker. I found that the Macedonian had not sailed; she was lying . . . at New York. . . . As I hod told the people of Cork much about the coming of the ship, under the command of a gentleman known as Commodore George C. DeKay, who had distinguished himself in the navy of the Argentine Republic, I naturally felt much interested in seeing her fully laden."