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MARINA DE  CUBA

El cañonero Baire (1906-1943).

Breve historia de un buque de la Marina de Guerra Cubana

Por Alfredo E. Figueredo

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Armada Cubana Base Armada Cubana en 1910
En 1920 En 1930
Los cuatro cañoneros construidos en La Habana por el Programa Naval de José Miguel Gómez (1911). El Cañonero Baire - 1906-1943
Antiguos Cañoneros Españoles al Servicio de Cuba - A.E. Figueredo El Caribe en la 2ª Guerra Mundial - Las Armadas Caribeñas en la lucha contra los U-Boats Guerra Mundial.

            El Servicio de Guardacostas de Cuba fue creado en 1899 por el gobierno interventor estadounidense.  El jefe del mismo sería el Director de las Aduanas de Cuba, Mayor Tasker H. Bliss.  Este Servicio, al principio, fue conformado por cuatro cañoneros auxiliares ex-españoles, cinco remolcadores costeros mandados a construir en Estados Unidos, y algunos yates y barcos comprados de la marina mercante nacional y del extranjero.1

          El primer gobierno de Cuba independiente publicó en el 7 de junio de 1905 en la Gaceta Oficial una licitación del Servicio de Guardacostas para adquirir un buque de vapor con hélices gemelas de 500 toneladas de desplazamiento a un precio que no excediera $ 115,000.00.  La casa G. Hempel, en la persona de Pablo Deeher, representantes de la famosa firma constructora J. W. Klawitter, de Danzig, Imperio Alemán, firmó un contrato por ese buque con la Secretaría de Hacienda en diciembre de 1905.  El 4 de febrero de 1906, se aprueba dicha construcción por el Decreto 126 de la Secretaría de Hacienda.2

          En 1906, el Baire fue lanzado al agua en Danzig, Imperio Alemán.  Según el contrato, desplazaba 500 toneladas; medía 196 x 23 x 9 pies.  Tenía capacidad para 120 toneladas de carbón, y sus máquinas generaban 1.200 caballos de fuerza con calderas Babcock, que le daban un andar de 14 nudos.  El calado mínimo era de 7 pies, y máximo de 10 pies.  Montaba dos cañones de 5,7 cm. (6 lbs.), dos cañones de 4,7 cm. (3 lbs.), y una ametralladora Browning de .50 calibre.  Su tripulación era 11 oficiales, 2 contramaestres, y 63 marineros.  Hizo la travesía del Mar Báltico a La Habana sin complicaciones.3

          Se puede apreciar en la fotografía que acompaña este artículo, el elegante diseño del Baire, y su espolón tan del gusto de la época.  El venerable crucero de tercera clase Cuba, antes de su reconstrucción, también tenía un espolón similar.

          Al principio, el nuevo cañonero, primero de su nombre, fue destinado a la vigilancia de las costas desde Cabo Maisí hasta Santiago de Cuba.  Cuando en 1911 el Servicio de Guardacostas fue incorporado a la nueva Marina de Guerra, el Baire siguió prestando esa vigilancia hasta 1920.  En 1917, fue reconstruido en Estados Unidos (Charleston Navy Yard) con motivo de la Primera Guerra Mundial, y su armamento primitivo fue cambiado por otro de procedencia estadounidense.  A partir de esa fecha, montaba cuatro cañones de 7,62 cm. (12 lbs.) y dos cañones de 3,7 cm. (1 lb.), todos nuevos.  Aparte de la Browning calibre .50, se le añadió otra ametralladora Browning calibre .30.4

          Después de su reconstrucción, y durante la Primera Guerra Mundial, el Baire formó parte de la “Fuerza Móvil” de la Marina de Guerra, basada en La Habana, junto con el crucero de tercera clase Cuba, el crucero-escuela Patria, y cuatro cazasubmarinos.5

          El 23 de abril de 1923, el Baire, bajo su capitán Enrique Ferrer, trasladó los restos mortales de Mariana Grajales desde Kingston, Jamaica, donde estaban sepultados, a Santiago de Cuba.6

          En octubre de 1926, un huracán hundió al cañonero Hatuey en el puerto de La Habana.  Este cañonero suplía las funciones de Yate Presidencial.  Aunque en 1929 se adquirió el Jamaica, que se rebautizó como Juan Bruno Zayas para servir de Yate al primer mandatario, hasta la década del 40 el Baire fue llamado también a servir al Presidente en esa forma.7

          Durante el mes de agosto de 1931, el General Mario García Menocal y el Coronel Carlos Mendieta Montefur, activos en la oposición al presidente Machado, lograron convencer al Capitán de Corbeta Juan E. Rivera, quien estaba al mando del Baire, que los llevara de Río Verde, costa norte de Pinar del Río, a Oriente.  Esto fue conocido por el presidente Machado, quien separó a Rivera de la Marina de Guerra, y arrestó a Menocal y Mendieta en el mismo Embarcadero de Río Verde.  El cañonero Oscar Fernández Quevedo condujo a los dos conspiradores a La Habana, escoltado por el Baire bajo otro comandante.8

          El Baire visitó a Tampa durante el 10 al 14 de febrero de 1936, con motivo del Carnaval Anual de Gasparilla y Feria de la Florida, parte del Jubileo de la Industria Tabacalera de esa ciudad.  Se reportaron algunas riñas en el muelle entre la tripulación del Baire y “refugiados políticos cubanos residentes en la Florida”.  Según el teniente George H. Bahm, USN del U.S.S. Schenk (DD-159), el cual también estaba atracado en Tampa delante del Baire, estos “refugiados políticos” eran seguidores del recién depuesto presidente Machado, y tenían como objeto “apoderarse del cañonero durante su visita”.  Dicho atentado fracasó.9

                En 1940, el andar del Baire se limitaba a 10 nudos; en la edición de 1941 de Jane’s Fighting Ships, todavía figura el Baire como Yate Presidencial.  En 1943, la historia de nuestro bello buque termina, cuando, con motivo de la Segunda Guerra Mundial, una inspección del Comandante C. A. Griffiths, USN (Ret.) recomienda que, por la pobre condición del casco y la maquinaria, no se debería seguir reparando, y que se ponga fuera de servicio inmediatamente.  Los cañones, la maquinaria, y el equipo se podrían salvar.10 

          En 1956, un cazasubmarinos de la clase estadounidense PC fue adquirido por la Marina de Guerra del servicio mercante hondureño.  Se le dio el número P.E. 203, y el nombre del antiguo Baire.  Este fue el segundo barco así llamado en el servicio cubano.11

  NOTAS

 1 Balbis, Historia; Gálvez Aguilera, Marina de Guerra.

 2 Balbis, op. cit.

 3 loc. cit.; Wright, Cuban Navy; Parkes y Pendergast, Jane’s.

 4 Gálvez Aguilera, op. cit.; Wright, Cuban Navy; Parkes y Pendergast, Jane’s.

 5 Scheina, Latin America.         

6 Gálvez Aguilera, op. cit

7 Balbis, op. cit 

8 loc. cit

9 Wright, Cuban Navy

10 McMurtrie, Jane’s; Wright, Cuban Navy. 

11 Balbis, op. cit.         

                                         Obras Consultadas     

 Balbis Torregrosa, Pelayo.  Historia de la Marina de Guerra Cubana.  Miami: Isa Printing & Binding Corp., 2001. 

Gálvez Aguilera, Milagros.  La Marina de Guerra en Cuba (1909-1958).  Primera Parte.  La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, Historia, 2007.  (12) XIII-XIV, 1-333 (1) p. 

Goicoechea, J. M.  The Cuban Navy, 1902-1958.  Warship International, vol. XXXIV (1997), No. 1, pp. 13-31; vol. XXXIV (1997), No. 2, pp. 141-142. 

McMurtrie, Francis E., ed.  Jane’s Fighting Ships, 1941. (Issued 1942).  New York: The Macmillan Company, 1942. 

Mey Murdoch, Carlos.  Marina de Cuba – 1930.  Historia y Arqueología Marítima.  Histarmar. http://www.histarmar.com.ar/ArmadasExtranjeras/Cuba/Cuba-1930.htm. 

Parkes, Oscar, y Francis E. McMurtrie, eds.  Jane’s Fighting Ships, 1924.  Reprinted by Arco Publishing Company Inc., New York. 

Parkes, Oscar, y Maurice Prendergast, eds.  Jane’s Fighting Ships, 1919.  Reprinted by Arco Publishing Company Inc., New York. 

Scheina, Robert L.  Latin America: A Naval History, 1810-1987.  Annapolis: Naval Institute Press, 1987. 

Wright, C. C.  The Cuban Navy as Seen from the United States, 1910-1946.  Warship International, vol. XXXIV (1997), No. 2, pp. 143-156; vol. XXXIV (1997), No. 4, pp. 333-359. 

 


 The gunboat Baire (1906-1943). 

Brief history of a ship of the Cuban Navy. 

By Alfredo E. Figueredo 

          The Coast Guard Service of Cuba was created in 1899 by the Unites States provisional government.  The head of the same would be the Director of Customs of Cuba, Major Tasker H. Bliss.  This Service, at the beginning, was formed by four former Spanish auxiliary gunboats, five coastal tugboats ordered from the United States, and some yachts and ships purchased from the domestic merchant marine and from abroad.1

          The first government of an independent Cuba published on 7 June 1905 in the Gaceta Oficial an invitation for bids for the Coast Guard Service in order to acquire a steamship with twin screws, displacing 500 tons, at a price not to exceed $ 115,000.00.  The house of G. Hempel, in the person of Pablo Deeher, representatives of the famous shipyard J. W. Klawitter of Danzig, German Empire, signed a contract for that ship with the Secretariat of Finances in December 1905.  On 4 February 1906, said construction was approved by Decree 126 of the Secretariat of Finances.2

          In 1906, Baire was launched in Danzig, German Empire.  Pursuant to the contract, she displaced 500 tons; measured 196 x 23 x 9 feet.  She had bunkerage for 120 tons of coal, and her engines generated 1,200 horsepower with Babcock boilers, giving her a speed of 14 knots.  The minimum draft was 7 feet, and the maximum was 10 feet.  She mounted two guns of 5.7 cm. (6 lbs.), two guns of 4.7 cm. (3 lbs.), and a Browning .50 caliber machine gun.  Her complement was 11 officers, 2 warrant officers, and 63 sailors.  She made the trip from the Baltic Sea to Havana without any complications.3

          The elegant design of Baire may be appreciated in the photograph accompanying this article, as well as the rambow, which was then in fashion.  The venerable third-class cruiser Cuba, before its reconstruction, also had a similar rambow.

          At the beginning, the new gunboat, first of her name, was destined to patrol the coasts from Cape Maisí to Santiago de Cuba.  When in 1911 the Coast Guard Service was incorporated to the new Navy, Baire continued with the same coast guard duty until 1920.  In 1917, she was reconstructed in the United States (Charleston Navy Yard) due to the First World War, and her original armament was changed for another of United States provenience.  As of that date, she mounted four guns of 7.62 cm. (12 lbs.) and two guns of 3.7 cm. (1 lb.), all new.  Apart from the .50 caliber Browning, another machine gun was added, a .30 caliber Browning.4

          After her reconstruction, and during the First World War, Baire was part of the “Mobile Force” of the Navy, based in Havana, along with the third-class cruiser Cuba, the cruise-schoolship Patria, and four submarine chasers.5

          On 23 April 1923, Baire, under her captain Enrique Ferrer, transferred the mortal remains of Mariana Grajales from Kingston, Jamaica, where they were buried, to Santiago de Cuba.6

          In October, 1926, a hurricane sank the gunboat Hatuey in the port of Havana.  This gunboat served the functions of a Presidential Yacht.  Even though in 1929 the yacht Jamaica, renamed as Juan Bruno Zayas was acquired to serve as a Yacht for the chief executive, until the decade of the 1940’s Baire was also sometimes called to serve the President in that way.7

          During the month of August, 1931, General Mario García Menocal and Colonel Carlos Mendieta Montefur, active in the opposition to president Machado, convinced Corvette Captain Juan E. Rivera, who was at that time commanding Baire, to take them from Río Verde, north coast of Pinar del Río, to Oriente.  This became known to Machado, who separated Rivera from the Navy, and arrested Menocal and Mendieta at the same Embarcadero de Río Verde.  The gunboat Oscar Fernández Quevedo took the two conspirators to Havana, escorted by Baire under another captain.8

          Baire visited Tampa from the 10 to the 14 February, 1936, by reason of the Annual Gasparilla Carnival and the Florida Fair, part of the Jubilee of the Tobacco Industry of that city.  Some fights were reported at the dock between the crew of Baire and “Cuban political refugees residing in Florida”.  According to Lieutenant George H. Bahm, USN of the U.S.S. Schenk (DD-159), which was also docked in Tampa in front of Baire, these “political refugees” were followers of the recently deposed president Machado, and had as their objective “seizing the gunboat”.  This attempt failed.9

                In 1940, the speed of Baire was limited to 10 knots; in the 1941 edition of Jane’s Fighting Ships, Baire still appears as a Presidential Yacht.  In 1943, the history of our handsome ship ends, when, due to the Second World War, an inspection by Commander C. A. Griffiths, USN (Ret.) recommends that, because of the poor condition of her hull and machinery, repairs not be continued, and she should be retired from active service immediately.  The guns, the machinery, and the equipment may be salvaged.10 

          In 1956, a submarine chaser of the United States PC-class was acquired by the Navy from the Honduran merchant marine.  She was given the number P.E. 203, and the name of the old Baire.  This was the second ship so called in Cuban service.11

 NOTES

 1 Balbis, Historia; Gálvez Aguilera, Marina de Guerra.

 2 Balbis, op. cit

3 loc. cit.; Wright, Cuban Navy; Parkes and Pendergast, Jane’s

4 Gálvez Aguilera, op. cit.; Wright, Cuban Navy; Parkes and Pendergast, Jane’s

5 Scheina, Latin America.         

6 Gálvez Aguilera, op. cit.  

7 Balbis, op. cit

8 loc. cit

9 Wright, Cuban Navy

10 McMurtrie, Jane’s; Wright, Cuban Navy. 

11 Balbis, op. cit.        

                                          Works Consulted         

Balbis Torregrosa, Pelayo.  Historia de la Marina de Guerra Cubana.  Miami: Isa Printing & Binding Corp., 2001.

 Gálvez Aguilera, Milagros.  La Marina de Guerra en Cuba (1909-1958).  Primera Parte.  La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, Historia, 2007.  (12) XIII-XIV, 1-333 (1) p. 

Goicoechea, J. M.  The Cuban Navy, 1902-1958.  Warship International, vol. XXXIV (1997), No. 1, pp. 13-31; vol. XXXIV (1997), No. 2, pp. 141-142. 

McMurtrie, Francis E., ed.  Jane’s Fighting Ships, 1941. (Issued 1942).  New York: The Macmillan Company, 1942 

Mey Murdoch, Carlos.  Marina de Cuba – 1930.  Historia y Arqueología Marítima.  Histarmar. http://www.histarmar.com.ar/ArmadasExtranjeras/Cuba/Cuba-1930.htm. 

Parkes, Oscar, and Francis E. McMurtrie, eds.  Jane’s Fighting Ships, 1924.  Reprinted by Arco Publishing Company Inc., New York. 

Parkes, Oscar, and Maurice Prendergast, eds.  Jane’s Fighting Ships, 1919.  Reprinted by Arco Publishing Company Inc., New York. 

Scheina, Robert L.  Latin America: A Naval History, 1810-1987.  Annapolis: Naval Institute Press, 1987. 

Wright, C. C.  The Cuban Navy as Seen from the United States, 1910-1946.  Warship International, vol. XXXIV (1997), No. 2, pp. 143-156; vol. XXXIV (1997), No. 4, pp. 333-359. 

 

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